Nog 198 dagen
The maintenance challenge

Nieuws

'ENGIE wil verder kijken dan de klantvraag’

10 september 2018
'ENGIE wil verder kijken dan de klantvraag’

ENGIE is een belangrijke partner voor het kennisplatform Maintenance NEXT. De technisch dienstverlener is een onmisbare schakel in de onderhoudswereld en actief binnen vele subsectoren van industrieel onderhoud. We vroegen businessunit-directeur Sjoerd Feitsma om zijn licht te schijnen op de uitdagingen waar de sector voor staat.

"De lat ligt steeds ietsje hoger. Ook bij onze klanten. Gecombineerd met de in de hele sector oplopende tekorten aan technisch personeel legt dat een forse druk op vakmanschap”, zegt Sjoerd Feitsma, Directeur Services en Kennis bij ENGIE. Feitsma is tevens lid van de adviescommissie van Maintenance NEXT en tevreden met de gekozen hoofdthema’s van de komende vakbeurs. "Vooral 'People’ spreekt me aan. Mede door mijn achtergrond. Naast functies bij onder andere Siemens, de NS en overslagbedrijf ECT heb ik lange tijd trainingen gegeven over leiderschap, cultuurveranderingen bij bedrijven en de ontwikkeling van mensen. Overigens ben ik opgeleid als werktuigbouwkundige, dus ook de techniek is me niet vreemd.”

Vinden, binden en boeien
Mensen dus. En dan vooral de grote uitdaging: hoe vind je ze? Het is ook bij ENGIE een terugkerende vraag. Feitsma: "Niet voor niets zijn we aandeelhouder in opleidingsbedrijf GoFlex. Op die manier proberen we jongeren al vroeg zelf op te leiden en aan ons te binden. Want als je ze eenmaal binnen hebt kun je mensen binden en boeien. Maar het is lastig. Onder druk van de krappe arbeidsmarkt wordt er hard aan mensen getrokken. Maar sommige maatschappelijke ontwikkelingen werken in ons voordeel, denk ik. Omdat wij in sectoren actief zijn die raken aan thema’s als  digitalisering, gasloos bouwen en de energietransitie zijn we een aantrekkelijke werkgever.”

Niet alleen de nieuwe aanwas vormt een uitdaging voor ENGIE, ook de uitstroom van medewerkers op leeftijd is iets om rekening mee te houden. "Daardoor verlaat kennis het bedrijf”, stelt Feitsma. "Kennis die is opgebouwd door jarenlange ervaring en die je niet zomaar ergens anders vindt.”

Blijven ontwikkelen
Feitsma ziet ook dat de industriesector het extra moeilijk heeft. "ENGIE is natuurlijk in heel veel sectoren actief. Ik zie binnen ons bedrijf ook heel veel ambitieuze jonge mensen die je soms zelfs een beetje moet afremmen. Vaak zijn dat mensen die afkomen op ons groene imago. Maar industrie en haven, dat is toch een andere tak van sport. Vergeleken met andere segmenten als Food en Pharma ligt het tempo van innovatie in de industrie net iets lager. Dat hangt mede samen met het niveau van instroom en de plek waar je binnenkomt. Er is zoveel variëteit binnen ENGIE. Weliswaar proberen we door middel van job rotation om medewerkers fris te houden, maar gezien de specifieke kennis en werkzaamheden is dat niet altijd makkelijk. Maar goed, mijn persoonlijke ervaring is: je maakt je eigen loopbaan. Als je wilt blijven leren en jezelf ontwikkelen krijg je bij ENGIE alle kansen.”

Digitale stappen
Een ander thema tijdens Maintenance NEXT is 'Smart Industry’, de steeds verdergaande digitalisering van werkzaamheden. Ook hier ziet Feitsma een aantal uitdagingen. "Neem een hele simpele: binnen ENGIE werken we ook zoveel mogelijk naar 'alles digitaal’. Het is een behoorlijke uitdaging om een lasser uit te leggen hoe hij zijn digitale salarisstrook kan inzien of hoe hij zijn uren in een app moet bijhouden. Je moet daar niet te makkelijk over denken en daarom is het belangrijk om hier extra aandacht aan te geven. ”

Inzicht geven
Hetzelfde geldt voor digitalisering en robotisering van de werkzaamheden zelf. Wij luisteren naar de behoefte van onze klant, maar willen ook graag verder kijken dan de klantvraag. Feitsma: "De ene klant zegt: 'doe maar gewoon’, een ander wil juist vooroplopen. In de chemie zijn ze al heel ver bijvoorbeeld. Maar wat ik wel constateer is dat iedereen in de sector er over praat. Dat laat wel zien dat het impact gaat hebben. Dat we aan de vooravond van een enorme revolutie staan.”

ENGIE zelf is actief bezig met data-analyse van assets. "Dat is enorm in opkomst”, ziet Feitsma. "Vanuit een centraal Control Centre in Rotterdam kunnen we assets op afstand monitoren en klanten pro-actief informeren over de staat van hun assets. Maar ook daar loop je tegen zaken aan. Want van wie is die data? Hoe regel je de veiligheid van die data? ENGIE neemt daar nu een leidende rol in. Want uiteindelijk gaat het om één ding: zo effectief en duurzaam mogelijk je assets managen tegen lagere kosten. Zodat je je mensen uiteindelijk ook flexibeler kunt inzetten.” 

 



Copyright © 2018 Rotterdam Ahoy All rights reserved.