Nog 17 dagen
The maintenance challenge

Interview Ultimo Software Solutions "Mensen blijven altijd nodig”

09 januari 2019
Interview Ultimo Software Solutions "Mensen blijven altijd nodig”

 "Hoe zorg je ervoor dat kennis die zich al 40 jaar heeft opgebouwd in de hoofden van medewerkers behouden blijft voor je bedrijf? Helemaal nu je ziet dat veel oudere medewerkers langzaam afvloeien?” Het is één van de grote uitdagingen in de maintenance-sector, weet Roy van Huffelen, marketing manager bij Ultimo Software Solutions zeker.

Van Huffelen vindt dan ook dat Maintenance NEXT de spijker op zijn kop slaat door 'People’ te benoemen als één van de drie hoofdthema’s van de beurs. "Aan de ene kant heb je te maken met vergrijzing en aan de andere met ontgroening van de arbeidsmarkt. En daar komt de enorme huidige krapte op de arbeidsmarkt nog bij. Hoe borg je dan dat kennis niet wegvloeit? Eén van de voordelen van een onderhoudsmanagementsysteem als de onze is dan ook de functie als vergaarbak van waardevolle informatie. Waarbij je natuurlijk wel op een slimme wijze snel je informatie op moet kunnen zoeken.”

De marketing manager van Ultimo Software Solutions ziet Maintenance NEXT als een belangrijk platform om kennis op te doen en te delen. "Het is toch de plek waar je veel nieuwe contacten opdoet en de markt je laatste innovaties kunt laten zien. Recentelijk hebben wij diverse innovaties op het gebied van Health, Safety & Environment toegevoegd aan onze software. Maar we zetten nu ook zwaar in op Smart Maintenance in het kader van Internet of Things (IoT). Met behulp van sensoren maken wij samen met de klant onderhoud nog beter voorspelbaar. De onderhoudsdienst is daardoor beter in staat om te plannen, onderhoud efficiënter uit te voeren en de onnodige machinestilstand te beperken.”

Ultimo doet dat overigens niet alleen. Van Huffelen: "Het is echt een wisselwerking. Onze basisfunctionaliteit bestaat al 30 jaar en wij beschikken dus over veel kennis. Maar nieuwe modules toevoegen, dat doen we het liefst in samenspraak met onze klanten. We beschikken bijvoorbeeld over klantenpanels, dat is een prachtig instrument om veel informatie los te krijgen. Ook werken wij veel samen met innovatieve bedrijven om samen het rendement bij klanten te verhogen. Ook in het kader van IoT.”

Het thema 'Ageing Assets’ leeft ook bij een softwareleverancier als Ultimo. "Niet alleen moet de software zelf up-to-date blijven. Dat is tegenwoordig al makkelijker omdat het mogelijk is om in de cloud te werken. Maar onze software speelt ook een steeds grotere rol in industrieel onderhoud en het managen van de veroudering van het machinepark. Niet alleen in het voorspellen van onderhoud, maar ook op een hoger (financieel) niveau. Met een module als Lange Termijn Asset Planning kun je langer vooruit en op een hoger abstractieniveau plannen. Begroot je het volledige machinepark in plaats van alleen maar bezig te zijn met onderhoud. Ga je vervangen of reviseren? De daadwerkelijke leeftijd van een asset zegt over het algemeen weinig over de levensduur.”

Wat volgens Van Huffelen overigens niet betekent dat mensen - nu of in de toekomst - overbodig worden. "Natuurlijk, automatisering is in de afgelopen decennia exponentieel gegroeid. En zal dat blijven doen. Maar het komt niet zomaar uit de lucht vallen. Denkwerk zal door mensen gedaan moeten worden. Maar ik meen ook te weten dat we over 5 jaar forse slagen gemaakt hebben. Dat automatisering ons nog meer werk uit handen zal nemen.”


Copyright © 2019 Rotterdam Ahoy All rights reserved.