The maintenance challenge

Thema People: constructieschilders werven met een bootcamp

10 april 2019
Thema People: constructieschilders werven met een bootcamp

Jarenlang wist het 90 jaar oude familiebedrijf Van der Ende Steel Protection jonge medewerkers te werven via lokale media of familie en vrienden van bestaande medewerkers. Maar een aantal jaar geleden droogde die stroom op. "Voldoende werk vinden is  geen enkel probleem,” vertelt directeur Peter van der Ende op de eerste dag van Maintenance NEXT. "Maar hoe vind je nog geschikt en technisch onderlegd personeel? Dat is de grootste uitdaging van deze  tijd. Op een peperdure full-colour advertentie in een landelijk dagblad kregen we welgeteld nul reacties.”

Van der Ende besloot het roer om te gooien en jonge jongens te gaan werven via social media. Probleem was dat de jongens die solliciteerden vaak  geen idee hadden wat het werk als constructieschilder inhield. "We konden ze onmogelijk op bestaande projecten inzetten. Binnen een paar weken gaven de meesten er alweer de brui aan.” In 2015 begreep Van der Ende dat hij het helemaal anders moest aanpakken.

"Ik besloot om een intern opleidingstraject te beginnen: de VDE Academy. Veel van dit soort jongens zijn namelijk in het verkeerde straatje geboren. Krijgen weinig kansen. Maken hun school niet af en hebben vaak schulden of andere problemen. Wij geven ze nu een opleiding van drie weken. Daarin leren ze schilderen, hebben we uitgebreide motivatiegesprekken met ze en gaan we twee dagen met ze op bootcamp als teambuilding en om ze doorzettingsvermogen bij te brengen. Als ze de drie weken volbrengen en hun examen met goed gevolg afleggen, krijgen ze meteen een jaarcontract. Dat hebben ze nog nooit in hun leven gehad. Meestal hoppen ze van uitzendbaantje naar uitzendbaantje.” Als de leerlingen na vier jaar nog steeds bij van der Ende werken, krijgen ze bovendien een bonus van €6.000,-. Van der Ende: "Van de eerste lichting kregen acht jongens een jaarcontract en werken er nu nog 5 bij ons. Dit jaar hebben we zeven jongens aangenomen.”

Door de vernieuwende manier van intern medewerkers opleiden hoopt Van der Ende binnen een paar jaar een flinke groep gemotiveerde jonge jongens aan zijn bedrijf te binden. "Het werkt  twee kanten op. Wij investeren fors in jongens wiens leven tot dan toe nogal instabiel was, maar we krijgen er ook tot op het bot gemotiveerde medewerkers voor terug. Je ziet die gasten in drie weken groeien. Waar ze op de eerste dag nog 7 uur over een schilderklus doen, leveren ze aan het einde van de training hetzelfde werk in 2 uur af. En supernetjes!”



Copyright © 2019 Rotterdam Ahoy All rights reserved.