Algemeen14 Oktober 2021
Vroeger ENGIE Services, nu EQUANS: 'Nog steeds de partij die de industrie bedient in de volle breedte’

Er zullen maar weinig bezoekers en exposanten zijn die ENGIE Services niet kennen. Per 1 september van dit jaar gaat het bedrijf verder onder de nieuwe naam EQUANS. Maintenance NEXT is dan een goed platform om de nieuwe naam bij een breed publiek onder de aandacht te brengen, stelt commercieel directeur Jelle Vermunt.
 

Vanuit onze vestiging West Industrie zijn we technisch dienstverlener voor de gehele industrie in groot-Rotterdam”, legt Vermunt uit. "Dus van de Botlek tot aan de Tweede Maasvlakte en richting Delft, Leiden, Gorinchem en Moerdijk. Van chemische fabrieken, raffinaderijen, voedingsmiddelen en medicijnen fabrieken, op- en overslag, droge bulk, etcetera. Wij helpen onze klanten met het ontwerpen, bouwen en onderhouden van hun installaties.” 

Geen gevolgen
Vermunt wil benadrukken dat de naamsverandering geen gevolgen heeft voor de dienstverlening. "We blijven precies hetzelfde doen als wat we al heel lang doen.” Maintenance NEXT is voor EQUANS wel een perfect podium om dat aan een breed publiek bekend te maken. "Zoals het er nu uitziet is Maintenance NEXT de eerste grote regionale vakbeurs in wat ik maar even de 'Covid-geaccepteerde samenleving’ noem. Hopelijk kunnen we onze klanten dan eindelijk weer zonder beperkingen op een informele manier ontmoeten en niet langer alleen vanachter een computerscherm. We verheugen ons erg op die buzz van weer met elkaar kunnen zijn: met klanten, collega’s en concurrenten. Om iedereen uit te leggen dat EQUANS dezelfde dienstverlening blijft leveren. We zijn namelijk nog steeds de partij die de industrie bedient in de volle breedte van waar dat nodig is. Van engineering tot aan het beheren en onderhouden van een installatie. En alles wat daartussen zit, plus nog een paar specifieke kwaliteiten die we in huis hebben, zoals Hoogspanning, Inspecties en Préfabricage. Daar verandert niets aan.”

Wat ook niet verandert zijn de doorlopende thema’s als Industry 4.0 en voorspelbaar onderhoud. "We kunnen heel veel assets van onze klanten op afstand uitlezen en voorspellen wanneer onderhoud nodig is”, zegt Vermunt. ”Die ontwikkeling zal zich nog wel verder doorzetten.”

Momentum
Wat wel verandert is dat de industrie - net als de rest van de samenleving - in transitie is. Duurzaamheid lijkt een nadrukkelijker thema te worden en 2030 komt met rasse schreden dichterbij. Vermunt constateert een duidelijk momentum bij zowel de grote als de wat kleinere spelers. ”We hebben het verschrikkelijk druk met aanvragen van klanten voor aanpassingen of nieuwbouw met het oog op de energietransitie. Al zie ik ook dat de besluitvorming over die investeringen langer duurt in verband met de onzekerheid over de verschillende Covid-varianten of een nieuwe besmettingsgolf. En veel van onze klanten zijn op dit moment maximaal aan het produceren waardoor een fabriek stilzetten niet ideaal is. Maar plannen zijn er genoeg: van waterstof, via elektrificatie, restwarmtebenutting tot het afvangen en opslaan van CO2.” 

Ook ziet Vermunt dat een aantal bedrijven turnarounds en groot onderhoud heeft uitgesteld vanwege de pandemie. "Heel veel buitenlands personeel inzetten kon een tijdje niet. Dat trekt nu weer aan. Want ooit zul je dat onderhoud moeten plannen, al was het maar om compliant te zijn met wet- en regelgeving. En nu lopen veel bedrijven aan tegen tekorten in personeel en de fors fluctuerende prijzen op de grondstoffenmarkten. in dat opzicht kun je dus wel stellen dat we dus nog wel te maken hebben met wat naweeën van corona.”

Vermunt hoopt dan ook dat studenten en net afgestudeerden de stand van EQUANS tijdens Maintenance NEXT weten te vinden. Want de vraag naar gemotiveerd personeel blijft hoog en zal dat ook nog wel even blijven. En als bezoeker van de vakbeurs hoopt Vermunt de nodige ideeën en innovaties tegen te komen waar hij met EQUANS weer klanten mee van dienst kan zijn. "Leren van concurrenten, maar vooral ook nieuwe leveranciers leren kennen en misschien wel nieuwe combinaties vormen waarmee we onze klanten vooruit kunnen helpen.”