Algemeen19 December 2024

Innovatie: Samen stappen zetten

Europoort Kringen blikt vooruit op Maintenance NEXT. Deze keer aandacht voor innovatie op het gebied van maintenance, waarover Johan van de Pol (Pontifexx) en Lubert Gerrits (IFS Ultimo) hun samenwerking toelichten. "Wij hebben een aversie tegen verspilling.”

 

Klopt het dat jullie al lang in dit werkveld actief zijn?
Lubert Gerrits, sales director Benelux en Frankrijk bij IFS Ultimo: "Ik werk bijna twintig jaar voor Ultimo. Het is leuk dat ik in al die jaren een mooi netwerk aan klanten en partners heb opgebouwd. Ik ben er echt trots op dat zij voor ons hebben gekozen. Via onze enterprise asset management software bieden wij klanten meerwaarde in de vorm van meer uptime, veiliger en meer efficiënt werken. Daarmee maken wij het leven makkelijker voor maintenance, operations en safety-afdelingen.” 

 

Johan van de Pol, algemeen-directeur bij Pontifexx: "In 2013 ben ik als maintenance consultant bij Pontifexx begonnen. Ik was toen medewerker nummer drie. De algemene drijfveer bij Pontifexx is dat wij een aversie tegen verspilling hebben. Wij helpen klanten hun potentie beter te benutten, onder meer door het goed inrichten van software. Het is zaak niet te veel, niet te weinig onderhoud uit te voeren en wat je doet, moet op een efficiënte wijze gebeuren. Wij kunnen lezen en schrijven met Ultimo en werken al lang samen.”

 

Sinds wanneer is Pontifexx implementatiepartner van Ultimo?
Van de Pol: "Dat is sinds juli 2020. Het was een grote wens van ons om op dat niveau met Ultimo samen te werken. De overeenkomst hebben wij meteen getekend en teruggestuurd. Je kunt onze rol vergelijken met die van een merkdealer van een bepaalde autofabrikant. De dealer kan tot onder de motorkap werken en wordt gecertificeerd op kennis, kwaliteit en klanttevredenheid.”

 

Gerrits: "Ultimo en Pontifexx werkten voor het partnership ook al samen, al sinds 2013. Wij kunnen software zelf eveneens implementeren, maar steeds meer klanten hebben behoefte aan toegevoegde waarde op het gebied van assetmanagement, van de onderhoudsprocessen en -plannen tot het spare part management. Daar kan Pontifexx in voorzien, zodat de software op de beste manier wordt geimplementeerd voor het type asset of business.”

 

Waarom wilden jullie zo graag de overeenkomst tekenen? 
Van de Pol: "Ons dna is vergelijkbaar met dat van Ultimo. Wij delen dezelfde visie hoe maintenance toegevoegde waarde kan opleveren. Het verschil tussen Ultimo en andere aanbieders zal zich de komende jaren aftekenen. Ultimo is qua software een sterk fundament wat het klaar maakt voor de toekomst, waardoor je niet tegen het glazen ontwikkelplafond zult botsen bij het implementeren van verschillende Industrie 4.0-toepassingen.” 

 

Gerrits: "Wij werken graag met Pontifexx samen, ook omdat wij op het gebied van innovaties op één lijn zitten. AI verhoogt de toegevoegde waarde van software enorm. Beide gaan hand in hand samen. Wij vinden het dan juist ook goed als onze partnerbedrijven mee ontwikkelen en stappen maken. Ultimo houdt elk jaar een onderzoek onder maintenance- en assetmanagers. Alle toptrends uit dit rapport zijn domeinonderdelen waarin Pontifexx toegevoegde waarde biedt.”

 

Van de Pol: "Wij zijn niet bang om samen goede ideeën op AI-toepassingen te delen. Het is goed mogelijk dat Ultimo een toepassing verder uitwerkt en het vervolgens standaard in Ultimo opneemt. Dan kunnen we daarop verder bouwen. Dat biedt ons de mogelijkheid om weer een nieuwe niche te bedienen, bovenop de nieuwe norm.” 

 

Kun je een voorbeeld geven van een project waarbij de samenwerking tot iets moois heeft geleid? 
Van de Pol: "Bijna alle technische diensten hebben wel 30.000 documenten, die verspreid op SharePoint, een gedeelde schijf in Ultimo of zelfs nog in de kast staan. Wil je dit uitzoeken, dan ben je wel twee jaar bezig. Wij hebben de AI-functionaliteit gebouwd die het zoeken naar bijpassende documenten mogelijk maakt omdat het wordt geïndexeerd. Zo heb je altijd de juiste documenten bij de hand op basis van de assetinformatie. Technisch gezien stuurt AI een call uit met alle assetinformatie en zoekt hij door alle geïndexeerde documenten, niet beperkt tot alleen documenttitel en voorkant. Hij zoekt door alle pagina’s van alle documenten en brengt de matches naar voren, en dat in twee seconden. Dit is een voorbeeld van een kleine toepassing, die een grote stap vooruit betekent in asset data. En we hebben al meerdere werkende functionaliteiten.” 

 

Gerrits: "Als er een partner is die met klanten meedenkt en ze ontzorgt, ervaren zij sneller de meerwaarde van software. Bij ons geen logge implementatie; Ultimo is binnen drie maanden live, met als concreet resultaat dat tablets van Ultimo op de werkvloer worden gebruikt voor het maken van werkorders, foto’s of het managen van spare parts.”

 

Waar liggen volgens jullie toekomstige kansen voor maintenance?
Gerrits: "In de relatie tussen AI en maintenance, wat Industrie 4.0 en de heilige graal predictive maintenance mogelijk maakt. Wanneer onderhoudsorganisaties een signaal vanuit Ultimo krijgen, kunnen zij handelen voordat iets stilvalt. Hiermee wordt geëxperimenteerd, de mogelijkheden zijn beschikbaar, maar worden nog niet op grote schaal uitgerold. Pontifexx past dit al wel toe, samen met Ultimo. Hier valt veel te winnen.” 

 

Van de Pol: "De projecten in dit segment leveren al direct resultaat op, dus wanneer de functionaliteit wordt gezien, is de uitrol een no-brainer. De inzet van AI is in veel gevallen voordeliger dan handmatig werken. Voor innovatieprojectenis dat nieuw; normaal kosten deze projecten veel tijd en geld. De voorwaarde is dat je de basis op orde hebt met Ultimo, dan kun je eerst de stap zetten naar de integratie van andere afdelingen, waarna je de het maintenance management kunt verfijnen. In veel fabrieken werken mensen nog niet mobiel. Als mensen alleen een bon op het scherm zien, is het verschil nog niet zo groot ten opzichte van een uitgeprinte bon. Dat wordt compleet anders als je bijvoorbeeld ook de laatste tien storingen, alle relevante documenten en een AI-oplossing van de storing ziet. De innovation gap met software die op innovatie niet meekan, wordt onverantwoord groot. De technologie is ver genoeg ontwikkeld. Nu komt het op implementatie en adoptie aan. In Nederland zijn we al wereldkampioen productie als het gaat om effectiviteit en efficiency. Het is zaak deze koppositie te behouden, wat alleen kan door het omarmen van deze technologieën.”

 

Pontifexx en Ultimo zijn beide deelnemer aan Maintenance NEXT. Waarom kiezen jullie hiervoor?
Gerrits: "Wij kunnen er nieuwe klanten leren kennen en zo business genereren. Samen met Pontifexx doen wij er aan community building. Op de beurs zijn wij heel wat keren met een klant of potentiële klant van stand naar stand gelopen. Sinds ik bij Ultimo werk, zijn we altijd deelnemer aan Maintenance NEXT geweest. Het is de uitgelezen plek om met productiebedrijven in gesprek te gaan en te toetsen of wij met onze software op de juiste weg zijn.”

 

Van de Pol: "Daar sluit ik mij bij aan. Deelname aan een vakbeurs draait om relaties. Het biedt een goed moment om uit te leggen wat mogelijk is.” 

 

Kijken jullie er naar uit?
Gerrits: "De beurs voelt soms als een feestje. Wij doen er zowel aan teambuilding voor ons eigen team als aan netwerken met klanten. De funfactor is hoog te noemen.” 

Van de Pol: "Wij gaan naar de beurs om de klanten te inspireren met het op orde brengen van de basis van maintenancemanagement, maar ook wat er dan allemaal mogelijk is. Het is voor onszelf altijd een mooie spiegel in de voorbereiding, en te beseffen hoeveel stappen er weer zijn gemaakt ten opzichte van Maintenance Next 2023. We inspireren graag met concrete en werkende voorbeelden. Er zal op onze stand voortdurend een Ultimo-scherm open staan!”

 

Standnummers Maintenance NEXT
Pontifexx 3.204
IFS Ultimo 5.212