Sinds 2008 ben je directeur/eigenaar van service- en onderhoudsbedrijf Facta. Daarvoor werkte je bij ABN AMRO. Waarom maakte je destijds de overstap?
Jeffrey Schotvanger: "Bij de bank deed ik de zakelijke markt. Ik heb er veel geleerd, maar had van jongs af aan al de ambitie om zelfstandig ondernemer te worden. Facta was klant van het kantoor waar ik verantwoordelijk voor was. Ik ben een geboren Uitgeester en Facta had toen alleen nog een vestiging in Uitgeest. Ik kende het dus, ook omdat mijn broer er ooit had gewerkt. Op een gegeven moment ben ik erin gerold. Samen met mijn compagnon, die al bij Facta werkte, konden wij het van de vorige eigenaar overnemen. Mijn compagnon was techneut en ik ben thuis in commercie en financiën. Samen vormden wij een mooie combinatie.”
Waar staat Facta nu?
"Facta is flink gegroeid, van een regionale naar een landelijke speler, met ook een vestiging in Duitsland. In het verleden kende men ons met name als reparatiebedrijf van elektromotoren. Nu zijn wij een multidisciplinaire dienstverlener, met naast ons specialisme rotating equipment nu ook elektrotechniek, piping en constructietechniek. Dit stelt ons in staat klanten volledig te bedienen. Onze klanten zijn actief in verschillende sectoren, van de bakker om de hoek tot de zware industrie. Onze doelgroep is heel divers, van groot tot klein.”
Zat er een plan achter de overnames die jullie hebben gedaan of kwam dit gewoonweg op jullie pad?
"Deels waren wij op zoek naar mooie aanvullingen voor Facta. Ik geloof dat je een bepaalde omvang moet creëren om zelfstandig te kunnen zijn, 24/7 service te kunnen bieden en te investeren in mensen, innovatie en automatisering. In de techniek zijn veel bedrijven door een techneut gestart. Vaak heeft men de handen vol aan de waan van de dag: het oplossen van problemen. In onze huidige samenstelling zijn wij nu in staat om een goede balans te vinden in techniek, innovatie en groei.”
Waarmee onderscheiden jullie je in de markt?
"Wij zijn thuis in niet alleen elektromotoren, pompen of tandwielkasten, maar het hele spectrum aan rotating equipment. Daarbij komen nog elektrotechniek, piping en constructietechniek. Wij staan klanten 24/7 bij. Ook beschikken wij over landelijke dekking, wat belangrijk is voor klanten die in heel Nederland actief zijn. In mijn optiek moeten producenten zich kunnen richten op hun core business en het optimaliseren van productieprocessen bij een servicepartner zoals Facta neerleggen. Dan is het fijn als je één aanspreekpunt hebt dat zijn verantwoordelijkheid neemt.”
Wat is jouw rol in het bedrijf?
"Ik probeer mij zo min mogelijk met de dagelijkse operatie te bemoeien, maar richt mij meer op het strategische niveau, innovatie en overnames. Minstens één keer per maand laat ik bij alle vestigingen mijn gezicht zien. Dan kan ik zien wat er speelt, waar kansen liggen, maar vooral om in verbinding met de mensen te blijven.”
Wat zijn jouw doelen?
"Met rotating hebben wij een mooi marktaandeel en zijn wij gespreid in Nederland actief. Met name onze activiteiten op het gebied van elektrotechniek, piping en constructies zijn nog regionaal, vooral in Noord-Holland. Dankzij de overname van MOH [zie kader, red.] bestrijken wij met constructietechniek en piping nu ook Zuidwest-Nederland. Ik zie in de toekomst mogelijkheden voor verdere uitbreiding. Ook is er potentieel in Duitsland voor rotating. Vooral in Noordrijn-Westfalen, waar we al actief zijn, zijn wij de markt aan het verkennen.”
Krachtenbundeling
Facta maakte vorige maand bekend MOH Service te hebben overgenomen. Deze krachtenbundeling komt volgens beide bedrijven hun dienstverlening ten goede. Ook vergroten ze hun capaciteit, specialismen en landelijke dekking. Jeffrey Schotvanger van Facta licht toe: "De kracht van Facta ligt in het bundelen van specialismen om klanten optimaal te ondersteunen bij het draaiende houden van hun productieprocessen. MOH Service is een sterke speler met veel ervaring in rotating, piping en constructiewerk. De toevoeging van MOH Service aan Facta versterkt ons aanbod in Zuidwest-Nederland en biedt mogelijkheden om samen verder te groeien. We kijken uit naar de samenwerking met onze nieuwe collega’s om gezamenlijk klanten nog beter te ondersteunen.
Wat voor innovaties passen jullie in je dienstverlening toe?
"Bij innoveren denkt men vaak aan producten, maar onze core business is dienstverlening. Wij zoeken partners die innovaties in producten doorvoeren en koppelen die aan eindklanten, om zo een juiste oplossing te bieden. Wij optimaliseren onze dienstverlening met onder meer sensoren en kunstmatige intelligentie (AI). Wij genereren veel data die we zo optimaal mogelijk willen gebruiken. Automatiseren is een speerpunt.”
Waar liggen toekomstige mogelijkheden?
"Kunstmatige intelligentie kan ons werk wat makkelijker maken. Als aanbieder van een breed dienstenpakket kan het zo zijn dat wij een oplossing voor een probleem bij klant A bedenken. Die kunnen wij dan ook bij klanten elders in het land toepassen. Datzelfde geldt voor data die wij vergaren, waarvan wij leren en waar ook andere klanten van kunnen profiteren. Niet alleen onze klanten hebben baat bij AI, ook onze eigen mensen. Zij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden als blijkt dat een bepaalde reparatie al een aantal keer is uitgevoerd op een andere locatie van Facta. Daarnaast hebben we ons dienstenpakket uitgebreid met Reliabilty Engineers en zijn we dagelijks bezig met onzemissie om bedrijven draaiende te houden. Met onze mensen én alle beschikbare innovaties ”
Zijn innovatieve bedrijven meer aantrekkelijk voor werknemers?
"Zeker, wij kunnen onze mensen een mooi toekomstperspectief bieden. Ik ken genoeg voorbeelden van werknemers die als monteur zijn binnengekomen en nu teamleider of operationeel manager zijn. Wij hebben een eigen bedrijfsschool waarin wij onze eigen mensen opleiden. Wekelijks worden collega’s uit het hele land bijgeschoold in verschillende vakdisciplines.”
Technici zijn dun gezaaid.
Merken jullie dat ook? "Ja. Wij zijn niet meer op zoek naar CV’s die compleet aan al onze eisen voldoen. Wij richten ons op mensen met affiniteit voor techniek die ambitieus en gemotiveerd zijn. Wij leiden ze zelf verder op.”
Wat zie je als de belangrijkste trends in de onderhoudsmarkt?
"Ten eerste consolidatie: kleinere bedrijven worden overgenomen en grotere bedrijven worden groter. Die ontwikkeling is belangrijk, want de markt vraagt om 24/7 dienstverlening en automatisering. Daarmee kom ik op de volgende trend, van data en automatisering. Klanten zijn veeleisender maar willen niet meer betalen. Dat betekent dat je efficiënter moet organiseren. Ten derde is er de uitdaging om de beste mensen te vinden en behouden. Daar vechten we allemaal voor. Je moet een interessante werkgever blijven.”
Jullie zijn deelnemer aan Maintenance NEXT. Waarom?
"Om de naam 'Facta’ in de markt te zetten als aanbieder van zowel rotating, elektrotechniek, piping en constructietechniek. Dit zijn specialismen waarmee we in combinatie mooie dingen kunnen doen voor klanten. Ook willen we op Maintenance NEXT innovaties tonen. Wij kiezen voor deze beurs omdat die niet al te groot en specialistisch is. Rotterdam is ook een belangrijk marktgebied voor ons, hoewel bezoekers uit heel Nederland komen. Het is een ideaal podium om ons te laten zien.”
Ga je er zelf ook heen?
"Ja, het maakt me trots als ik straks de mooie stand van Facta zie en bevlogen collega’s enthousiast over onze dienstverlening hoor vertellen. Ook vind ik het leuk te kijken wat andere bedrijven aanbieden en ik ga netwerken. Ik kijk ernaar uit.”